‘Warmte geven kan ook door de telefoonlijn’

Om 7.00 uur ’s morgens, als de stad langzaam ontwaakt, zit Adri al klaar op haar werkplek. Als één van de vrijwilligers van Sensoor staat zij telefonisch iedereen te woord die om een luisterend oor verlegen zit. Vierentwintig uur per dag, zeven dagen in de week wordt de lijn bemand door vrijwilligers die de tijd hebben om te luisteren. Ook tijdens de feestdagen, of misschien wel juist dan. Adri: “In deze tijd van het jaar hebben mensen nog meer dan anders iemand nodig. Wij zijn altijd bereikbaar, het maakt niet uit wie er belt en met welk motief. Ieder gesprek gaan we respectvol aan, zonder oordeel. We zijn op afstand, maar komen in de gesprekken toch heel dichtbij de mensen. Dat ontroert mij nog steeds.”

Adri spreekt uit ervaring: ruim twaalf jaar is zij bij Sensoor in dienst als vrijwilligster. Ze herinnert zich haar allereerste telefoongesprek nog goed. “Ik kreeg een man aan de lijn die vol zo vol zat met woede, dat hij mij uitschold voor alles wat je kunt bedenken.” Lachend: “ Toen was ik wel even tien minuten lamgeslagen.”

Ze liet zich er niet door uit het veld slaan. “Er is altijd een reden dat iemand zo kwaad is, daar geef ik ruimte aan. Ik leer ervan en weet intussen hoe ik mij kan wapenen.” De behoefte om te zorgen voor anderen noemt Adri de rode draad in haar leven. “Ik heb zelf van jongs af aan een behoorlijk beladen leven gehad. Dat heeft er juist voor gezorgd dat ik heel goed begrijp wat het belang is van écht gehoord worden. Soms zegt een beller: ‘ach, je snapt het toch niet.’  Dan zeg ik: ‘Geloof me, ik weet wat je doormaakt.’ Mensen voelen aan dat ik dat niet zomaar zeg.”

Adri: “Een noodkreet moet worden gehoord. Vaak voel ik tijdens een gesprek: ik ben op het juiste moment op de juiste plek. Ook via de telefoonlijn kun je warmte geven. Ik zit hier goed en ben dankbaar dat ik hier mag zijn.”

Het is niet altijd gemakkelijk om geconfronteerd te worden met de moeilijke omstandigheden van anderen. Sensoor begeleidt haar vrijwilligers intensief, zodat zij weten hoe zij hiermee kunnen omgaan. Samen met 113Online won Sensoor de Meer dan Handen publieksprijs 2015. “Deze landelijke waardering is een enorme beloning voor ons.”

Foto: Na afloop van een dienst deelt Adri haar indrukken met haar collega’s, door ze op te schrijven in dit boek. Zo houden ze elkaar op de hoogte van de gevoerde gesprekken en wat dit met hen doet.

Na afloop van een dienst deelt Adri haar indrukken met haar collega’s, door ze op te schrijven in dit boek.